söndag 30 november 2008

Morbrora arkiv ... 4

Satt i går och i natt, när övriga familjen var till Uppsala, och redigerade bilder. Kul, det var just nu från mina föräldrars tid så mycket är tyvärr okänt, som ju även Morbrors bilder är.
När jag scannade familjens diabilder, 4160 st, gick det ganska bra och var ganska enkelt.
Man kan göra 12 dia bilder åt gången med scannern.
Nu när jag gett mig in på gamla foto album är det inte lika smidigt. En bild i taget, när man inte har negativ, och ofta måste bilderna redigeras efteråt, så var det inte med dia. Sen kommer fler problem, om det inget står i albumet om bilden.
När det sen också finns en hög, stor hög, riktigt gamla bilder, utan referens, så blir det än värre. Jag har ju endast mor att fråga så det blir nog många bilder som blir olösta mysterier.

Men nu var det Morbrors bilder och en del vet vi ju lite om där, som tex Stockholmsbilderna.

Utsikt från Katarina hissen en söndag i maj 1950

Djurgårdsfärjan ligger å väntar så även lite större last båtar. På andra sidan ligger af Chapman.

Tänk om trafiken kunde vara lika lugn idag?
***

Inga kommentarer: