måndag 5 september 2011

Läst ... Pol Pots Leende

Peter Fröberg Idling föröker hitta en förklaring, förståelse eller vad det är, inte lätt. Han tar en del omvägar genom att brodera och blanda de skönlitterära med fakta och får väl något sånär ihop det till slut.
Vet inte riktigt vad han är ute efter egentligen?
Han fick en del pris och berömmelse för boken när den kom 2006 med all rätt skulle jag tro.
Jag trodde nog jag skulle få mer fakta och rakt på så jag är väl lite besviken eftersom det tog ett tag att få det jag ville.
Att Kambodja, Kampuchea, Pol Pot och de röda kmererna är en av de värsta  händelserna i världshistorien råder ingen tvekan om. Värst är väl att regimen har försvarare som Jan Myrdal som har svårt att erkänna att han har fel.
Har svårt för det.
Läsvärd är den, och man får förklaringar även om man inte förstår dem.
***

Inga kommentarer: