tisdag 11 januari 2011

Pengar ...

... är ju att föredra, eller ...
Hittade denna sedel i min mors gömmor.


Lite kul eftersom det är hennes farfar som skrivit på den så att säga.
LG Ågren, då delägare i Uplands enskilda bank vilken han även var med att starta 1864.


Vad hände då sen ...
Jo ... tog å läste lite bankhistoria.
1864 - 1917 Uplands enskilda bank skötte sig gott och gav även som vi sett ut egna sedlar.
1917 slår man sig i lag med Sundsvalls handelsbank
1919 går dessa två samman med Gefleborgs Folkbank.
1920 köper man även upp Hudiksvalls sparbank.
Man bytte även namn i denna veva till Upplandsbanken, när vet jag inte exakt.
1986 går Upplandsbanken och Sundsvallsbanken samman och bildar Nordbanken.
( Minns det för då hade jag mina små tillgångar i Sundsvallsbanken men bytte då till Sparbanken)
1990 köper PK-banken Nordbanken och Nordea blir det nya banknamnet.
Slut där kan man tro men egentligen inte. I slutet av 1990 talet tas namnet Upplandsbanken upp igen men nu av Danske bank för att de skall profilera sig med s.k. provinsbanker.
Spännande eller hur.
Nu undrar man ju var dom där aktierna som min morfars far hade tog vägen?
Gissar, hoppas, han sålde dem högt och levde gott.
*** 

Inga kommentarer: