fredag 21 mars 2008

"Jonas Claesson ...

... Om bandy, livet och att komma till skott"
Bandybok #3 denna vecka. Edsbyboken läste jag först men den är inte så mycket att orda om eftersom det är en genomgång av Edsbyns IFs historia från grundandet 1909 till 1999. Till min förvåning var även jag omnämd, om än ej med namn så med syftning. "..de två juniormålvakterna skulle göra lumpen och Edsbyn fick målvaktskris hösten 1977 .. ". Tänk om man varit kvar då? Tänk om någon sagt något?

Jonas Claesson bok då?
Lika kul att läsa om än lite förutsägbar. Han lämnar inte ut sig så mycket men det kanske man inte skall förvänta sig av en 32 åring.
Några händelser får man lite djupare insyn i och eftersom han är delvis samtida med herr Fosshaug så är det lite kul speciellt när de ser vissa saker från olika håll.
Lite synd att tiden i Hammarby behandlas så kort eftersom det verkar ha hänt en del där under de 6 åren. Det bör ha funnits massor av roliga och intressanta anekdoter. Några får vi, men man får känslan av att det fanns en för varje dag.
Claesson fogade sig oftast och gjorde som han blev ombedd. Hantolkar inte så mycket eller tänkte till, det räckte med att vara kung på planen.
Ett JÄTTEFEL hittar jag.
Det står att "Kuben", Magnus Olsson, spelar i Ljusdal?

Oförlåtligt, nästan.
Jag minns blöt matchen på Söderstadion men inte så hemsk som i boken.
Tyvärr har fick jag aldrig se herr Claesson vinna någon SM final, jag missade ju 1990-92 när jag var på Island. Jag har dock klara minnen av finalerna med Hammarby 2000 och 2001. Då var han otrolig trots förlusterna.
För mig var han likt Hasse J den där super divan som bara låg å väntade och inte hjälpte till med något bakåt. En målgörare som hur än bollen kom så fick han snabbt kontroll på den och gjorde något av den.
Nu när man läst boken så bekräfter den också vad man trott, han är en riktig bandynörd. Är man inte det så blir man väl heller inte en av svensk bandys stora profiler. Passionen för sporten är total och imponerande.
Helt klart läsvärd om man gillar bandy, gör man inte det så är den nog totalt värdelös som underhållning.

Inga kommentarer: